onsdag 10. november 2010

Gullkorn fra Vida´s munn

Vi blir vekket 07.40 av at Vida"lister"seg inn på rommet. Hun bruker opptil ett minutt over parketten der den knirker som mest, før hun avslutter med å holde pusten og går på tåspissene resten av veien.
Hun kryper så opp i senga på pappas side, sjekker at han har våknet av hennes iherdige"listing"og gir så et stoooort kyss på kinnet og sier:
-"God morgen, gamle gamle pappa´n min!"
Litt surmulende kremter far:
-"Jeg er da ikke sååå gammel..."
Vida fortsetter entusiastisk:
-"Jo da pappa, du er det. Og når jeg en dag får barn så blir du en BESTEFAR!!"
-"Ja, det er riktig det..."sier Kristian
-"Pappa, jeg vil ikke at du skal bli en bestefar. Jeg har en bestefar allerede."
-"Det er bra vi ikke trenger å tenke på det på en laaaaaang stund ennå!"sier Kristian før Vida fortsetter:
-"Jeg skal ihvertfall aldri bli en mamma, for da blir du en bestefar... Pappa, jeg vil bare alltid være et barn jeg, ditt barn. Ikke noe mer enn det!"
-"Og det skal du ALLTID være, jenta mi!!"svarer en glad far.
-"Hva når jeg er en voksen da????"


Der ligger jeg ved siden av og tenkte jeg skulle late som om jeg sov, så kanskje ville jeg få en time ekstra på øyet. Men jeg ligger til slutt og ler så jeg rister under dyna! Det er slike dialoger men har muligheten til å våkne til, med en 4 1/2 åring i huset :)

10 kommentarer:

  1. så herlig hun er :D

    SvarSlett
  2. hun er jo bare fantastisk den jenta :)

    SvarSlett
  3. Jeg leste en kommentar på en blogg som tar for seg det faktum at mange barn ikke blir kjent med sine besteforeldre. En kvinne var blitt holdt utenfor barnebarnet sitt i 3 år fordi sønnen hadde bestemt det. Da de igjen tok opp kontakten sa barnet på 3 år:"Hvem er du?" - "Hvor har du vært hen, mormor"? Tankevekkende? Hilsen en mormor som blir nektet samvær med barnebarnet sitt.

    SvarSlett
  4. Hei"anonym"

    Man må jo i slike tilfeller alltid stille spørsmålet om hvorvidt denne"sønnen"hadde/har en grunn til å holde sitt barns besteforelder utenfor, sannsynligvis har han det. Hva enn den grunnen måtte være så har han nok forhåpentlig sitt barns eget beste i tankene.

    Hilsen Madeleine

    SvarSlett
  5. "Barnets beste" er et uttrykk vi finner i norsk Barnelov. Med andre ord et uttrykk som reguleres. Det betyr at hvis en person eller eks vis Barnevernet vil stille spørsmål om foreldrene er kompetente til å bestemme hva som er "barnets beste" så er det denne reglen i loven som skal tolkes. Med andre ord kan retten komme til ved gjennomgang av saken, at barnets beste best ivaretas ved at barnet får samvær med sin mormor. Med andre ord kan det tenkes at foreldrenes "ønske" om å holde barnet borte fra mormor - tilsidesettes, som det heter. Kanskje på tide å revurdere dine egne holdninger innen det går så langt?

    SvarSlett
  6. Jeg trenger ikke revurdere egne holdninger, jeg er helt enig med deg i slike tilfeller"anonym". Men jeg tror nok det er foreldrene som blir hørt først i en slik sak, og hvis det kommer frem at denne personen feks. en mormor, blir holdt unna sitt barnebarn, fordi hun feks opptrer truende, lurer seg ved løgn inn i sitt barnebarns barnehage og utgir seg for å være opptil fire-fem forskjellige mennesker og ender med å manipulere selve barnet det er snakk om, utviser psykiske vrangforestillinger, forfølger og trakasserer sine egne familiemedlemmer med sms´er, mailer, telefoner osv, samt at opptil flere titalls mennesker vil kunne avgi samme forklaringer og "bevis", så tror jeg nok dette barnet aldri behøver å ha noe å bekymre seg for. Ergo blir barnets eget beste ivaretatt. Så lenge leve barneloven, barnevernet og ikke minst retten og psykiatere som evaluerer under slike tilfeller :)

    SvarSlett
  7. Ja her var det mangt og meget å ta tak i. Men er det kanskje sånn at "det må 2 til å danse tango"?

    SvarSlett
  8. Ja, det må to til for å danse tango ja, en det må kun én til for å lede vet du! Glad du har funnet noe du kan ta tak i, sikkert en god idé :)

    SvarSlett
  9. Det hjelper lite å lede noen i en dans hvis den andre ikke hjelper til og deltar. Dansen "utvikles" altså på denne måten om du forstår. I tango som i annen selskapsdans må det alltid være to personer ):Derav utrykket.

    SvarSlett
  10. Kanskje på tide og kaste inn håndkle "anonym"???
    Dans aleine!!!

    SvarSlett