onsdag 10. november 2010

Pelsbruk-Ondskapsfullt og følelseskaldt

Utrolig provoserende å se på God Kveld Norge, hvor diverse kjendiser(bl.a Kronprinsesse Mette Marit, Tone Damli Aaberge og Lene Alexandra Øyen osv.)blir spurt om deres standpunkt til sin pelsbruk. Feige folk!! Hvis du skal være en av de som støtter denne barbariske næringen, så stå for det da!! Og bli mislikt, av naturlige årsaker.
Men ikke stå å si;"ÆÆææææ, det har jeg ikke noen kommentar til... Hakke noe mening om det jeg... Gider ikke snakke om det idag jeg..."


Ikke kom å fortell meg at"Noen av dyrene har det bra da, ikke alle har det som de på bildene som er blitt vist i det siste..." Nei, ALLE dyrene lever i helvete uansett, ingen av de dyrene der har det godt i en én kvadratmeter stort bur. Det er dyr som er vant med kvadratKILOMETER med territorie å leve og ha det godt på.)


Se på denne filmen, hvis du orker. Og er du pelsbruker, og ikke tar avstand etterpå- så er min mening at du må være blottet for følelser. Jeg har sett den én gang, og jeg kastet opp etterpå. Dette er film samlet sammen fra HELE verden, pels som bl.a kommer til å sitte på parkaskrager solgt i Norge. Eller hele pelsjakker osv.

Det finnes kun én måte å få stoppet dette på, og det er selvfølgelig at ALLE i hele verden protesterer og tar avstand. Naivt, kanskje, men jeg jeg velger heller å leve med håpet om at det gode vil seire.


Bruker du pels, så støtter du dyremishandlimg. Ferdig med det.

11 kommentarer:

  1. Line S. Johannessen10. november 2010 kl. 14:40

    Kunne ikke vært mer enig Madeleine.

    Klarer ikke å se på filmen, det blir for mye :s

    SvarSlett
  2. Hei! Har du/dere en god glutenfri brødoppskrift du kunne lagt ut? Husker du tidligere skrev at Kristian hadde cøliaki :)

    SvarSlett
  3. Jeg liker hvordan du engasjerer deg i dyrene! Virkelig.. Jeg er helt enig med deg! Klarer ikke å se videoene engang jeg.. Kjempebra:) Nå må det snart bli forbudt..

    SvarSlett
  4. Enig med anonym! Bra du engasjerer deg og formidler det videre til oss! Har sett en film, "earthlings", som handler om hvordan vi mennesker behandler slike dyr: slankting, pelsbruk, testing på dyr, hvalfangst osv. Helt forferdelig!

    SvarSlett
  5. Hei dere!
    Jeg blir så glad av å høre at andre engasjerer seg, men jeg kan godt forstå man ikke orker denne filmen. Jeg har det bare sånn noen ganger, at jeg vil(eller, jeg VIL ikke!)se det, for så har jeg bakrgrunn for hva jeg skal fortelle andre senere. Andre som ikke har nok kunnskap feks.
    Jeg har nå pint meg gjennom Earthlings... Og hvis jeg syns at det var tortur å se den, så forstår man hva dyrene gjennomgår. Fy faan i hælvete, er små ord i den forbindelse.

    SvarSlett
  6. Hei. Jeg er helt enig i at denne filmen viser en avskyelig behandling av forsvarsløse dyr, og at dyr må oppdrettes i bur eller utenom for den saken skyld er forkastelig når det kun er for pelsen skyld og vår forfengelighet. Men jeg er ikke enig i at en pels fra en ulv eller rev er er like forkastelig. Nå er det sånn i Norge og Sverige at vi må drepe ulver fordi det er for mange av dem. De parrer seg for fort og etterhvert søker de seg til villastrøk og skremmer vannet av folk. Derfor ser jeg ingen betenkeligheter med å lage pels av disse dyrene og i Norge kan det i flere strøk bli så kalt at pels er det eneste fornuftige. Å vandre rundt med en mink-pels i Oslo f eks for å ta seg ut er heller betenkelig!

    SvarSlett
  7. Jeg mener uansett at pels ser best ut på dyrene. Og at en ved å bruke pels, sender signaler om at det er greit.
    Jeg syns heller ikke man skal skyte ulver fordi de"skremmer vannet av folk", det finnes svært få bevis på at friske og ville ulver i Europa har gått til angrep på mennesker. De har like stor rett som å eksistere på denne planeten som det vi mennesker har.
    At det skal bevares en bestand, er også helt meningsløst å si synes jeg. Land etter land i Europa har etterhvert blitt ulvefritt.
    I Norge er det kanskje 200-250 individer igjen, og det er ikke nok til at vestkantfruer eller de med en høyrere inntekt har mulighet til å gå i en ulvepels laget av jaktet ulv.
    Den ulvepelsen du ikke synes er forkastelig, er etter ALL sannsynlighet laget av oppdrettsulv. Du vet det er ikke bare mink de holder på pelsdyrfarmer?
    Det er heller svært få som driver revejakt i Norge, derfor kommer disse revepelsene også fra oppdrettsfarmer.
    Hvor ALLE dyrene lever i et sant helvete.

    UANSETT, så sender det feil signal å si at det ene er OK men det andre er det ikke.

    SvarSlett
  8. Det er noe jeg mistet fra starten av her! Det jeg mener med at "en ved å bruke pels, sender signaler om at det er greit", er at, hvis du går rundt med en arvet pels, en pels fra et eksotisk dyr fra afrika skutt etter jakt ol(jeg er forøvrig også imot jakt, syns ikke det er riktig at vi skal skyte dyr for vår egen fornøyelses skyld...), så sender det feil signaler. For jeg vil ikke kunne vite om din pels er vintage eller kjøpt ifjor vinter.

    Men så vil jeg også tilføye i denne saken, at jeg ikke løper rundt å spruter ketchup på folk eller lignende som bruker pels, jeg har bare overhodet INGEN respekt for det!

    SvarSlett
  9. GOD! I couldn't even watch this video til the end. This is too painful. They mentioned leather and woll in the begining of the video, so what are we to wear for the winter? and how about fake leather and fake fur?
    I personally don't like leather at all and I've never ever worn anything made of leather, so that's not a big problem:=)
    Hope I don't sound stupid:P
    Sara

    SvarSlett
  10. Hi again Sara!
    You don´t sound stupid at all, no stupid questions only stupid answers. And I really care for people who try to do the smallest things, or try to figure out some ways to do"better"for the animals.
    About leather, I think it is really important to try to minimize the use, and at least try to find out where the leather used in eg. designers clothes are from.
    I think it is ok to use wool, sheep don´t die for shedding their coats. But again I think we can all ask more questions about were it comes from; I wouldn´t buy a wool coat if I knew that the sheep where the wool came from, were abused.

    All in all, I think it is better to do something than nothing at all. If you can choose to ban the fur-industry, and never use anything with fur- then that is better than to not choose to do nothing. And if you can figure out a way to never use leather, I think you have come a long way for the welfare of animals.

    Fake fur can be just as warm, and just as nice looking as real fur. In my opinion. There are also a lot of jackets made from synthetic materials that can be equally as warm.

    Love Madeleine :)

    SvarSlett
  11. Hei Madeleine :)
    Jeg lurer på om du er vegetarianer. Jeg tenker om jeg skal bli det. Får av og til dårlig samvittighet når jeg spiser kjøtt, også vil jeg ikke spise noe som har hatt det forferdelig før slakting. Men synes samtidig at det er vanskelig å slutte å spise kjøtt...

    SvarSlett